Monday, May 20, 2013

kata-kata hikmah

Assalamualuikum,..
murid2..arini kite blajo ilmu sket ye..
diambil dari kate2 Prof Dr Muhaya dated 21/05/2013..

1.  "Semoga kita mulakan hari dengan majlis ilmu.. Semoga para suami        berlemah lembut dengan isteri dan memberi perhatian pada anak2... lihat pada isteri dan anak2 sebagai aset paling berharga..jangan bila mereka meninggalkan kita, kita baru menangisi mereka.."

2.  Tiga laluan untuk kembali pada Allah..
      i) amalan soleh
      ii) bertaubat
      iii) memuliakan Rasulullah s.a.w..  JOM BUAT.. INSYAALLAH



3.  kalau kita kata "saya nk berubah tp belum sampai seru"..  Ini bermakna berbohong pada Allah.. (Ustaz Roslan).  Hidayah mesti dicari bukan datang secara tiba2..cari hidayah dengan ilmu, doa... cari kawan yang baik..







4.  Semoga semua anak2 memberi sedikit bantuan walaupun RM10 kepada ibu bapa untuk keberkatan rezeki..  jika rezeki ssh, lihat bagaimana kita membalas jasa ibu bapa..  salah satu amalan paling baik ialah berbuat baik pada ibu bapa..  cuba lihat orang yang bahagia membahagiakan tentunya amat taat kepada ibu bapa..bagi yang byk masalah lihat cara bertutur kepada ibu bapa dan bantuan yg diberi..dan berapa kali menghubungi ibu bapa.  


5.  merasa kasihan melihat isteri yang bekerja teruk dan suami tidak merasa kasihan melihat isteri mengangkat barang berat di depan mata mereka.  ini menunjukkan tabiat mereka pada isteri..  Bayangkan apakah contoh yang ank kite lihat dan suami bagaimana anak lelaki mereka akan jadi bile melihat ayah mereka tidak prihatin pada isteri.  rezeki akan bertambah bila suami isteri berkasih sayang dan taat pada Allah.  Jom para suami ikut akhlak Rasulullah s.a.w dan menjaga aurat isteri.  selagi ini tidak betul jangan hairan jika masalah tk henti dan hati tk tenang.  Maksud hadis: orang yang baik ialah orang yang baik pada isteri dan suami...


Sy sgt suka akan kate2 Prof..mmg salute dgn dier..tetiap ari ade je ilmu yang dikongsi bersama.. terima kasih prof....jom same2 perbaiki diri menjadi org yang lebih baik..insyaAllah...amin....

Wassalam..

No comments:

Post a Comment