Wednesday, October 8, 2014

kesah batuk malam, batuk-batuk muntah, batuk berpanjangan my dear khaliq

Assalamulaikum
 
kali ni nk cite psl khaliq..
hurm..
starting...
khaliq kerap batuk since jan 2014
kire sejak aku masuk koje la selepas cuti pjggg.......
asal mlm je batuk2 muntah...batuk2 muntah..sampai melepet..
sudahnye bwk g jumpe paed..dier ckp khaliq maybe alahan dgn makanan..
ok la..so pantau mknan dier..dier tk leh mkn jajan..sbb ms tu my SIL yg jg mmg dier bg jajan..klo dengan aku mmg aku tk blikan jajan utk dier..
tp bile da stop jajan pun dier still kene jugak batuk2 tu..
so kerap la aku cuti..kerap la g klinik..tp khaliq still mcm tu jugak..on & off...riso beb...
sampai la......September 2014..bwk g klinik keluarga dahlia kat selayang..sbb dl mase aku dok selayang khaliq da biase dgn klinik ni..
so konon2 nk jumpe doc yusri sbb khaliq biase dgn dier..tp doc yusri tk de..jumpe doc ape ntah name dier..cntik doc nye.  mude lg..
 
aku pun potpetpotpet la cite kt doc tu psl penyakit khaliq ni yg asik la batuk & batuk dier teruk especially malam or awal pg..pastu dier tye de femly yg semput tk..mmg laki aku semput pun...
 
doc pun potpetpotpet..last2 bg ubat batuk gak..
aku pun tye la da nk setahun khakliq mcm ni..sampai bile dier nk mkn ubt batuk..
 
then dier pun soh try inhaler... pam semput tu...aku pun tk paham sgt kekdahnye..tp dier soh p bli aero chamber...sbb khaliq kire budak kecik lg..tk pandai lg nk ctrl napas...klo gune aero chamber tu mmg sng sket utk dak kecik.. in case klo still tk elok jugak, doc akn bg ubt yg laen la..ni tgk dl cane klo pakai inhaler ni.. sbb doc ckp mungkin khaliq ni ke arah semput..so sebelum melarat jd lebih teruk better bg dari sekarang...
da dpt ubt aku pun g farmasi utk bli aero chamber tu..rege dlm rm80 kot..aku ni tk suke amek gmbo kan..so aku gugel kopi paste yo la...

mlm tu khaliq batuk2 jugak...so 1st gune tu khaliq meronte2 jugak la...kt aero chamber tu de mcm lubang udare kecik..bende tu kene gerak 10x br leh lepaskan..so jenuh gak la pg kaki tgn dier..laki aku pulak ngejekan dier la da aku tk pandai kan.. da lepas 10x tu khaliq menung jap pastu terus tdo uolllssss..
sblm ni klo dier batuk2 aku bg ubt batuk dier akn batuk2 gak sampai muntah...kali ni miracle..
Alhamdulillah..wpun riso gak sbb dier da kompem semput tp at least da jumpe solution dier..dr seblm ni asik bg ubt batuk je..so that's it.....tu la ubt dier sampai skang..mlm td tetibe dier batuk2 mcm sesak napas gtu..cpt2 pam..adus..riso tau...
so sape2 yg ade anak batuk berpanjangan, batuk-batuk malam, batuk-batuk muntah, kerap batuk-batuk..kene beware ok...
jumpe pakar abis berates tp tk de solution...sok ckp paru2 clear bukan semput..
kesimpulannye, kene refer byk klinik..berabis duet pun tk pe..mmg kene mintak 2nd opinion..


ni sebijik bli gini...inhaler tu nnt masuk kt lubang yg ade ring kuning tu
 
cani kalo nk gune ye...


 

No comments:

Post a Comment